Acquisition

Main Entry: ac·qui·si·tion
Pronunciation: \ˌa-kwə-ˈzi-shən\
Function: noun
Etymology: Middle English acquisicioun, from Middle French or Latin; Middle French acquisition, from Latin acquisition-, acquisitio, from acquirere
Date: 14th century

1 : the act of acquiring
2 : something or someone acquired or gained (the team announced two new acquisitions)

Nu har julklappspengarna, som bränt ett hål i fick i nästan två veckor, spenderats på ett inköp av den större kalibern.

Jag har haft två alternativ för hur pengarna skulle användas. Det första alternativet är det barnsligaste, och nördigaste, och även det alternativ som inte användes. Det var att jag skulle köpa en Nintendo DS Lite, eller med ord mamma skulle förstå: en modern Game Boy.

Genialt.

Jag är uppväxt med en Game Boy vid min sida, och den har givit mig tusentals timmar av ren spelglädje. Och jag har under nåt år eller så funderat på att köpa en DS, för att kunna uttöka mitt spelbibliotek med den nya generationens bärbara nöjen. En DS kan dessutom spela Game Boy Advance-spel (den bärbara konsolen mellan Game Boy och DS).

Men.
För det första är de rätt dyra. Visserligen hade jag ju som sagt lite cash som skulle ut, men i och med att den kräver ett par spel också (vilka ligger på 300-400 spänn styck) vore det lite väl överbudget. Och än mer då jag skulle vilja köpa ännu mer spel, ha-galen som jag är. 
För det andra skulle det bli ännu en pryl som låser fast mig i soffan, och jag ska ju ut i vår. Visserligen är den bärbar, men man kan ju knappast spela spel medan man är ute och går. Men min klumpighet lär jag ju bli överkörd inom en halvkilometer. Troligen skulle jag sitta i soffan varje kväll låst i Mario och Zeldas bärbara äventyr.
Vilket i sig vore rent underbart, men i livet måste man kompromissa.

Inte den här gången...


Således blev det alternativ två som uppfylldes. Och vad var då detta? Jo, något annat jag suktat efter ett tag, men av olika anledningar, såsom snålhet och feghet, jag inte köpt.

Tills idag.
En digitalkamera. Jag tycker det är kul att fota, men jag vågar sällan fråga folk att ställa upp eller stanna kvar så jag kan fota dem. Att dra fram kameran och rikta den mot en gäng kompisar är att också dra blickarna till sig själv, vilket inte är min starka sida.
Detta ska nu ändras. Jag ska bli "killen med kameran".
Hur man tar bra bilder har jag dock ingen koll, inte heller besitter jag ett inre estetiskt öga så förvänta er inga mästerverk. Inte heller har jag hunnit prova den så mycket, men jag kan ju öva på alla kartonger och grejer som kommer belamra lägenheten under helgen.

... blev den här istället :)

Den är liten och nätt, och enligt allehanda test på nätet tar den helt OK bilder. För prislappen kräver jag inte state-of-the-art, har inget behov av det, så lilla Ix lär funka fint.

På en helt annan not är jag klar med C-uppsatsen. Visserligen ska säkert nån liten ändring ske efter opponeringen, men till 99,99 % är den klar. Skickade in den strax innan lunch. Att säga att jag är nöjd är väl att ta i, men som sagt: Den är klar :D

Det var faktiskt detta som också bidrog till varför jag köpte kameran idag. För det första har C-uppsatsen dominerat mig hela veckan, och för det andra var det en liten belöning till mig själv. Inte bara att jag är klar med C-uppsatsen utan också för att jag är klar med plugget, för resten av mitt liv!
Känns lite konstigt, men också bra. Jag är less på att plugga, har gjort det nån stopp i stort sett sedan jag var sju år så nu är det dags för något annat.
Ska bli spännande.

Must be thursday? Ja, men idag fick jag nog kläm på den ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0